Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/eusptgky/domains/bedrebyg.dk/public_html/wp-content/plugins/influencer-disclaimer-buttons/mww-disclaimers.php on line 185
Det er ingen dans på røde roser at være selvstændig håndværker. Det er nemlig ene og alene op til dig at sikre, at der er opgaver nok, så der kan komme smør på brødet hver dag. Opskriften er selvfølgelig synlighed – jo mere synlig du er de rigtige steder, desto flere opgaver vil du typisk få, og desto sundere en forretning bliver der skabt.
I artiklen vil jeg komme med nogle idéer til, hvordan du kan opnå øget synlighed uden at skulle brænde hele omsætningen af på markedsføring. Der findes nemlig mange former for effektiv markedsføring, der ikke koster en formue.
#1 Vær synlig på vejene (med en bilreklame)
Du tager fejl, hvis du tror, at du ikke kan markedsføre dig selv og dit håndværkerfirma, når du befinder dig i bilen og skal fra A til B – i forbindelse med en opgave e.l. Din bil kan nemlig være en rullende reklamesøjle, hvis du får monteret folie på siderne, på fronten og / eller bagpå. I den anledning bør du tage fat i et skiltefirma, der typisk råder over både grafikere og skilteteknikere med stor ekspertise inden for design og montering af bilreklamer.
Besøg da Billig-bilreklame.dk, hvis du gerne vil vide, hvad en bilreklame koster, hvordan det kan se ud, og hvor lang tid det tager at montere folien.
#2 Fortæl din historie til medierne (og få massiv og gratis omtale)
PR kan være en rigtig god vej til at få en masse omtale uden at skulle have penge op ad lommen. Dog er det selvfølgelig alfa og omega, at du har en spændende historie at fortælle, og at du overbeviser journalisterne om, at din historie vil interessere læserne.
Arbejdet med PR kan f.eks. gribes an på følgende måde:
- Find en god vinkel (Er du blevet selvstændig trods et handicap? Har du vækstet 400 % på et år? Giver du 20 % af virksomhedens overskud til velgørende formål?)
- Udvælg nogle specifikke medier ud og undersøg, hvilke af deres journalister der med udgangspunkt i deres fokusområder vil kunne finde din historie spændende
- Skriv en pressemeddelelse og send den til de udvalgte journalister (følg evt. op efter en uges tid via mail eller telefon – journalister kan have meget travlt)
#3 Vær synlig i søgemaskinerne
Skal der for alvor gang i forretningen og væksten, så bør du også arbejde med søgemaskineoptimering – en teknik, der skal hjælpe dig med at blive mere synlig i søgemaskinerne. Det skal nemlig gerne være sådan, at du (din hjemmeside) dukker op på side 1, når en potentiel kunde søger efter et lokalt håndværkerfirma eller efterspørger en specifik håndværkerydelse, som du tilbyder.
For at opnå resultater med søgemaskineoptimering skal der bl.a. investeres i en hurtig hjemmeside og sidenhen content (tekster), indgående links (links fra andre hjemmesider), en god intern linkstruktur (du skal linke rundt på din egen hjemmeside), gode billeder og meget mere.