3 tips til effektiv rekruttering

VIrksomheder bruger uanede ressourcer på at rekruttere medarbejdere – og med god grund. For en vellykket rekrutteringsproces kan give høj værdi. Det er dog langt fra altid, at det ender sådan – for eksempel fordi rekrutteringsprocessen ender i en fejlansættelse. På den måde bliver rekrutteringen en overflødig ressourcesluger. Men sådan behøver det ikke at være. Vi giver 3 gode råd til en effektiv rekruttering.

Klargør forventningerne til kandidaterne

En vellykket ansættelse ansætter først og fremmest af, om den nye medarbejder er et match for virksomheden – såvel fagligt som kulturelt. Af samme grund er det også vigtigt at klart definere forventningerne til den kommende kandidat. Hvilken erfaring skal vedkommende have? Hvilke kompetencer forventes af kandidaten? Hvordan ser hans eller hendes personlige profil ud? Alle de faktorer skal gå op i en højere enhed og tilsammen komplementere organisationen som et samlet hele. De skal udgøre den brik, der mangler for at fuldende puslespillet.

Planlæg rekrutteringsforløbet nøje

Et vellykket rekrutteringsforløb kræver ganske rigtigt godt forarbejde – men i den grad også god eksekvering i selve rekrutterings- og ansættelsesprocessen. Det betyder, at både jobopslag, search- og screening-processer samt jobsamtaler skal struktureres og målrettes på en måde, der i sidste ende kan sikre den rette kandidat – og dermed mest muligt værdi. Vil du være 100 % sikker på at få en velgennemført rekrutteringsforløb, kan du med fordel overlade din rekruttering til et rekrutteringsbureau. På den måde får du adgang til rekrutteringsspecialister, der netop arbejder både struktureret og målrettet – og er dermed sikret en rekruttering med øje for din virksomheds behov.

Prioritér onboarding højt

Mange begår den fejl, at de regner rekrutteringen for at være færdig, når den rette kandidat er fundet, og kontrakten er underskrevet. Den fejltagelse kan i sidste ende koste lige så meget på bundlinjen som mangel på indledende analyse. Sagt med andre ord: Onboarding af den ny medarbejderen er lige så vigtigt, som det er at finde medarbejderen. For ved at sikre din nyansatte trivsel fra start sikrer du et engagement og en motivation, der kun stiger – og ikke mindst fastholdes. Det kan du blandt andet gøre ved klart at kommunikere forventningerne til arbejdsopgaver, give medarbejderen adgang til relevant information og give respons og feedback på de opgaver, han eller hun udfører. På den måde forhindrer du, at din nye medarbejder mister motivationen efter et par måneder og siger op igen.

Skriv en kommentar